05-07-23
De wereld van recruitment ziet er vandaag zeker anders uit dan een aantal jaren geleden. Technologische innovaties, zoals de komst van social media, hebben niet alleen de manier waarop mensen communiceren veranderd, maar zijn ook een enorme impact gaan hebben op het wervingsproces.
Gebruik maken van sociale media bij het uitvoeren van wervings- en selectieactiviteiten, kan een effectieve benadering creëren voor het voorschrijven van kandidaten. Recruiters kunnen hun netwerk opbouwen, een kandidaat op internet zoeken of vinden, de voortgang van hun sollicitatie bijhouden, opduiken in forums om kandidaten te scannen, of gebruik maken van sociale mediaplatforms om contact met kandidaten op te nemen.
De kracht van social media wordt stevig onderschat. Door contact te maken met potentiële kandidaten door middel van sociale media, worden kandidaten geactiveerd om actief op zoek te gaan naar werk, en kunnen recruiters de juiste talenten zoeken en vinden.Ook is het een geweldige manier om toekomstig personeel te rekruteren en te behouden.
Recruiters kunnen door middel van social media zoals bijvoorbeeld LinkedIn informatie verzamelen over de potentiële kandidaten, die gericht is op hun persoonlijkheid, vaardigheden, talenten en persoonlijke ambities.
Social media kan ook worden gebruikt om antwoord te krijgen op vragen over werkervaring, zonder de kandidaat te storen.Social media helpt om deze inzichten te vergaren die verderop voor interviews en profielen kunnen worden gebruikt om te bepalen of kandidaten een goede match zijn voor een baan.
Daarnaast kunnen recruiters ook baat hebben bij de kracht van social media voor branding. Social media-profielen helpen hen bij het ontwikkelen van een sterke online aanwezigheid en het aantrekken van de juiste kandidaten. Ze kunnen talenten benaderen die zich online vertonen als ze daar op zoek naar zijn. Dit stelt ze in staat om kandidaten die bij hun gezochte kennis en vaardigheden passen, online op te sporen.
De kracht van social media biedt recruiters de mogelijkheid om nog toegankelijker te zijn, meer inzicht te krijgen in de talenten van kandidaten, een sterke online aanwezigheid te ontwikkelen én een betere relatie op te bouwen met kandidaten.